Hurtig lån – handy lån med både fordele og ulemper

hurtig lån

Hvis du nogensinde har undersøgt de mange lån på nettet, så er du uden tvivl stødt på et af de populære hurtig lån. Hurtig lån er nemlig gået hen og blevet et af de mest populære lånetyper herhjemme. Dette skyldes først og fremmest de mange fordele ved at optage denne type lån. Dog skal man altid være bevidst om bagsiden af medaljen inden man vælger at skrive under på en låneaftale. For et hurtig lån kommer nemlig både med fordele og ulemper.

Fordelene ved hurtig lån

Lad os starte med fordelene. For dem er der nemlig rigeligt af:

  • Lynhurtig ansøgningsproces: at ansøge om et hurtig lån vil typisk vil tage mindre end 5 minutter, og kræver blot at du underskriver med dit NemID.
  • Hurtig svartid: efter at du har indsendt din låneansøgning, så vil du som regel modtage et svar indenfor ganske få minutter.
  • Stor godkendelsesprocent: hurtig lån er også langt nemmere at blive godkendt til end traditionelle banklån.
  • Næsten øjeblikkelig udbetaling: hvis du bliver godkendt, så vil du ofte have pengene på kontoen indenfor et par timer.
  • Perfekt til nødsituationer: hurtig lån er ofte også en fremragende løsning, hvis man har brug for lidt ekstra kontanter til at dække en uforudset udgift.
  • Ingen sikkerhed: med et hurtig lån behøver du ikke engang stille sikkerhed for lånet, hvilket man bestemt ikke vil opleve hos banken.

Ulemperne ved hurtig lån

Alle disse fordele kommer naturligvis også med en portion ulemper, som man som potentiel låntager naturligvis bør tage i betragtning:

  • Lånets løbetid: netop fordi man som låntager ikke skal stille sikkerhed for lånet, så vil der typisk også være en betydeligt kortere løbetid på et hurtig lån, fremfor et almindeligt banklån.
  • Højere renter: Online lån vil typisk også have en markant højere rente end banklån, idet der naturligvis stilles langt færre krav til låntagerens årsager til at ville låne penge.
  • Ikke en langsigtet løsning: netop fordi hurtig lån typisk vil være en dyrere løsning i forbindelse med lånets renter, så vil det i de fleste tilfælde ikke kunne betale sig at låne de helt store beløb. Til gengæld vil et hurtig lån være ganske glimrende, hvis man blot er på udkig efter et mindre beløb.

Kend dine reelle behov

Når man så undersøger de forskellige muligheder for at optage et lån, så er det først og fremmest vigtig at man forholder sig realistisk til flere ting. Man skal selvfølgelig være 100% sikker på, at man rent faktisk har plads i økonomien til at kunne afbetale ens nye lån indenfor løbetiden. Det kan nemlig blive rigtigt dyrt i rykkergebyrer og ekstraudgifter, hvis man ikke magter at betale de månedlige afdrag. Sidst men ikke mindst, så er det derfor også vigtigt at man gør sig klart hvor stort et beløb du realistisk set har brug for. Der er jo trods alt ikke meget ved at låne flere penge end man egentlig har brug for. Lånet skal jo betales tilbage igen.

Sådan kommer du foran dine konkurrenter som selvstændig

Som selvstændig er det altid vigtigt, at du sørger for at gøre dit arbejde godt og altid sørger for at komme foran dine konkurrenter, så du på den måde kan være den, der får de bedste kunder at arbejde sammen med.

Det er der mange forskellige måder at gøre på, men det vigtigste er naturligvis, at du er god til at prioritere din tid, og at du altid sørger for at strække dig ekstra langt i forhold til alle andre. Der er ikke nogen tvivl om, at hårdt arbejde er vejen til succes i alle sammenhænge, men der er også nogle helt praktiske ting, du kan gøre for at komme i front.

Slip af med de arbejdsopgaver, der ikke bør være dine

Rigtig mange selvstændige er rigtig gode til at klare alting i virksomheden selv og have en lyst til at stå for det hele selv. Det er noget af det, der er med til at få dig til at føle dig ekstra travl og produktiv, men det er vigtigt at huske på, at det ikke altid er målet, når du er selvstændig. Ja, det er vigtigt at arbejde hårdt, men du skal også gerne arbejde på noget, der giver mening for dig og din virksomhed.

Mange ender med at blive fanget i de mange forskellige administrative opgaver, der opstår på arbejdspladsen, og derfor er det vigtigt, at du altid har fokus på, hvordan du kan få disse opgaver væk fra dit bord, så du i stedet kan fokusere på noget helt andet.

En af de store opgaver, som rigtig mange selvstændige bruger meget tid og energi på, er uden tvivl at bogføre og forsøge at lave deres regnskab. For den utrænede person er dette en meget besværlig opgave, der kan tage utrolig lang tid at komme igennem. Derfor er det en rigtig god idé at skaffe sig en god bogholder, der kan være med til at bogføre og i sidste ende også forberede dit regnskab til godkendelse hos en revisor.

Lær at forstå dine kunder på den bedste måde

Det er altid vigtigt, at du forstår dine kunder og hvordan de opfører sig og hvorfor. Der er rigtig meget at lære om de personer, der vælger at være kunder hos dig, og når du først forstår dem bedre, bliver det nemmere for dig at kunne finde nogle nye, potentielle kunder, der kunne være et godt match for din forretning.

Her er det en god idé at være ydmyg og søge viden de steder, hvor den er tilgængelig og giver god mening. Det kan blandt andet være ved at tage en god uddannelse i adfærdsdesign, så du kan komme til at forstå måden, dine kunder agerer på, bedre.
Det er noget af det, der kan være med til at bringe din virksomhed langt foran dine konkurrenter, og hvis du er den, der forstår dine kunder og potentielle kunder bedst, vil det også være dig, der ender med at få de fleste af kunderne.

Sådan kan du få bygget om derhjemme på den bedst mulige måde

Det er altid spændende, når du skal til at bygge om derhjemme, for det betyder, at der er noget helt nyt på vej, og det er altid spændende at skulle komme i mål med sine drømme, når det kommer til boligen derhjemme.

Uanset om I skal have bygget om eller bygget ud, er der ikke nogen tvivl om, at det bliver et stort projekt. Dog bliver det også et godt projekt, og hvis I sørger for at gøre det rigtigt, kommer det til at gøre en stor forskel for jer, ligesom det også er med til at hæve værdien på jeres bolig, når I netop sørger for at investere i den.

Sørg for at planlægge ombygningen på den bedste måde

Det er naturligvis vigtigt, at der er en helt klar plan for, hvad I skal have lavet af ombygning derhjemme, og det er også noget, som I skal finde ud af sammen og give jer lov til at drømme højt. Disse drømme kan I skrive ned og tage dem med videre til en professionel ingeniør, der kan hjælpe jer videre.

Ingeniører er virkelig vigtige, da de kan finde ud af at konkretisere netop dine drømme og lave beregninger og konkrete planer for jeres kommende projekt. Ingeniørberegning er altså en vigtig del af det, så I kan være sikre på, at der ikke bliver fjernet en væg, der ikke måtte fjernes, eller at der på anden måde ikke kommer til at ske en fejl, der kunne have været udelukket ved at gå igennem en ingeniør.

Uanset om du skal bygge om eller bygge til eller renovere derhjemme, er det en vigtig del af processen at få en ingeniør til at regne på, hvordan I bedst muligt kan komme i hus med jeres byggeprojekt.

Slip af med aspest i hjemmet

For 50-60 år siden var det meget anvendt at bruge aspest, når der blev bygget. Man havde nemlig fundet ud af, at det ikke brændte så nemt som andre materialer, og derfor blev det populært at bruge, når der skulle bygges nyt.

Senere fandt man ud af, at støvet fra aspest kunne forårsage en masse forskellige sygdomme, herunder kræft, og derfor blev det også forbudt at anvende i nyere byggerier.

Men det ændrer ikke på, at der i dag findes en masse bygninger fra den tid, hvor der netop er aspest i byggeriet. Så længe det ikke støver eller smuldrer, er det som sådan ikke farligt, men hvis du bor et sted, hvor du har mistanke om aspest i byggeriet, er det en god idé at få lavet en aspestsanering, så du kan komme af med det farlige materiale. Når du skal til at bygge om eller bygge ud på din bolig, er det det perfekte tidspunkt at få løst dette problem på, og det er noget af det, der kan give dig ekstra ro i sindet, når først du har fået det ordnet, da du ikke skal være bange for sygdomme.

Sådan får du indrettet det helt rette hjemmekontor

Som selvstændig er det altid en rigtig god idé at have et kontor ude i byen et sted, så du har en lille rutine, du gennemgår om morgenen, når du skal på arbejde. Det virker også professionelt over for dine kunder, at du har mulighed for at byde dem velkommen på et lukket kontor, hvor du sidder i din virksomhed og arbejder.

Men det er også en rigtig god idé at sørge for at få lavet et kontor derhjemme, så du har et sted, hvor du kan arbejde, hvis du nu får en hasteopgave ind ad døren, eller du har brug for at være hjemme en hel dag og dermed ikke kan tage ind til dit kontor i byen.

Så hvordan får du indrettet sådan et hjemmekontor, så du kan få den helt bedste kombination af arbejdspladser fra begge verdener?

Sørg for at have nogle behagelige kontormøbler

Det er naturligvis vigtigt, at du finder de helt rette kontormøbler, så du har et godt sted, hvor du kan sidde og arbejde. Alt ud fra hvor meget plads du har på dit hjemmekontor, er det en god idé at tænke komfort ind i dit valg af møbler til hjemmekontoret. Det er nemlig knapt så vigtigt, hvordan dine møbler ser ud, for lige når det kommer til at arbejde, er korrekt arbejdsstilling det vigtigste.

Vi kan derfor anbefale, at du skaffer dig et hævesænkebord, så du har mulighed for til enhver tid selv at indstille højden for dit arbejdsbord. Samtidig har du mulighed for at stå op og arbejde – noget som rent faktisk har en beviselig god effekt på din generelle sundhed.

Det er også vigtigt med en god stol, der gør det nemt for dig at sidde i en god arbejdsstilling, så du undgår at få for ondt i både ryg og skuldre. Du kan finde rigtig mange anbefalinger til møbler og gode anmeldelser af møbler, der kan passe ind på dit kontor, hos Furnished.dk.

Få plads til et hjemmekontor

Det er som nævnt ikke alle, der har plads til et hjemmekontor i deres nuværende bolig, men hvis du er selvstændig eller bare gerne vil have et kontor derhjemme, så er det en virkelig god idé at tænke det ind, næste gang du skal købe en ny bolig.

Det er ikke meget plads, du har behov for i et rum, for at kunne skabe det helt perfekte hjemmekontor. Så hvis det er en drøm, der betyder meget for dig, kan det være en god idé at begynde at kigge efter en ny bolig, der har plads til et hjemmekontor.


Du kan tale med din revisor om mulighederne for at trække lejen til hjemmekontoret fra i din virksomhed, og det er noget, du kan tale med revisorerne fra vores side her om.

Derudover er det vigtigt, at du får en boligadvokat på din side, når du skal købe en ny bolig. Vi kan anbefale dig at tjekke boligadvokater.info ud for at lære meget mere om køb af ny bolig.

Er din virksomhed klar til at afslutte året?

Endnu et år er snart gået og inden vi ved af det, er vi ved at hoppe ind i 2020. Dette har forskellige betydninger for virksomhederne rundt omkring. Der er nemlig forskellige ting der skal være styr på. Er der styr på regnskabet? Er alle i mål inden deadline? Er alle aftaler kommet på plads? Læs med her og få nogle gode råde til virksomheden, så den er klar til at komme godt ind i det nye år.

Rund året af

Når året er ved at være omme, er det en god idé for en virksomhed at holde en status. Få skabt et overblik over hvad der er foregået i det løbende år, er der specielle præstationer, udfordringer eller andet? Skab et overblik og hold en status med medarbejderne. Så kan man lave et møde hvor man indkalder alle og opstille de forskellige statistikker over præstationerne i løbet af året. Hvor stor en begivenhed dette skal være, kommer selvfølgelig an på hvor mange medarbejdere der er i virksomheden. Hvis der er rigtig mange medarbejdere, kan man også sende en mail ud med disse oplysninger. På den måde er alle opdaterede og er med på hvad der er foregået i løbet af året. Er der aftaler med eventuelle samarbejdspartnere eller potentielle kunder der lige skal i hus inden det nye år? Er der opgaver, der skal afsluttes? Hvis dette er tilfældet, er det en god idé at få færdiggjort mindre projekter, inden man går på juleferie. Så kan man nemlig starte på en frisk, når vi træder ind i 2020 og det nye år begynder.

Årsregnskab

Det er selvfølgelig vigtigt at have styr på alle regnskaberne. Hertil er det derfor afgørende, at man som virksomhed for lavet et ordentligt årsregnskab. Årsregnskabet er et regnskab som er del af virksomhedens årlige rapport. Disse laves for at kunne redegøre for virksomhedens aktiviteter og økonomiske formåen i løbet af året. Det er en super vigtig del af virksomhedens pligter, både overfor virksomheden selv men også overfor enhver det måtte have interesse i virksomheden, som eventuelle samarbejdspartnere eller investorer. Derfor er det vigtigt at få en professionel til at udarbejde regnskabet. Hvis jeres virksomhed mangler en revisor til at udarbejde dette eller måske søger I en ny, kan I med fordel undersøge siden Ageras. Disse sammensætter tre tilbud til hvad man søger hjælp til, ved at man skriver ind og fortæller hvad ens behov er. Klik her hvis du vil vide mere om Ageras og hvordan de kan hjælpe dig.

Motiver dine medarbejdere

Generelt er det vigtigt for en virksomhed, at dennes medarbejdere er motiverede og præsterer godt. En god produktivitet og glade medarbejdere, giver nemlig bedre resultater. Er dine medarbejdere tilfredse på arbejdspladsen? Det kan være en god idé at tale med dine medarbejdere og spørge ind til om de er tilfredse, eller om der er noget der kan blive bedre i det nye år. Det kan både være ledelsesmæssigt eller hvis der mangler noget på kontoret eller lignende. Så kan man nemlig forbedre disse ting hvis muligt og gøre sine medarbejdere glade. Det er også en god idé at fortælle dem om planerne til næste år, hvad der skal foregå og hvilke mål virksomheden har. Dette får medarbejderne til at føle sig involverede og mere motiverede til at bidrage.

Hold en juleafslutning

Dine medarbejdere har brug for at få skulderklap efter alt deres hårde arbejde igennem året. Derfor er det en god idé at holde en god juleafslutning. Man kan enten holde det på kontoret, hvis ikke virksomheden er kæmpestor, eller man kan leje nogle lokaler og holde en mindre fest. Køb slik online og skaf drikkevarer, eller bestil noget catering, så kan man hygge over nogle snacks og noget julemusik. Udover at det er et skulderklap til medarbejderne, styrker det også fællesskabet at være sociale. Så hold en juleafslutning for dine medarbejdere, så forkæler du dem og styrker medarbejdernes fællesskab.

Bliv dygtigere til dit job

For mange er det en vigtig del af jobbet, at der er mulighed for at man kan udvikle sig og hele tiden og at man altid bliver dygtigere til de ting man laver. Og her er der flere ting der spiller en rolle. Her får du vores bud på en række faktorer, der, måske overraskende, har indflydelse på, hvor dygtig man er og bliver.

Elsk dit job

Når man arbejder fuldtid bruger man størstedelen af sine vågne timer på sit job. Er du derfor ikke glad for dit arbejde, vil det påvirke dit generelle velbefindende – altså din fritid. Samtidig viser flere undersøgelser, at medarbejdere der føler arbejdsglæde, bliver dygtigere til deres job. Glade medarbejdere er mere motiverede, produktive og engagerede, hvilket er en direkte adgang til at blive dygtigere.

Men hvordan får du arbejdsglæde i hverdagen? En af de mest basale genveje, er at vælge at være glad. Din arbejdsglæde kan påvirkes af chefen, virksomheden og kollegerne, men som udgangspunkt er det dit valg og dit ansvar. I forlængelse af dette, skal du vælge at fokusere på det positive frem for det negative. En anden måde du kan få mere arbejdsglæde på, er ved at vide hvad der henholdsvis påvirker din arbejdsglæde positivt og negativt. Er der nogle ting der tager din arbejdsglæde, skal du selv vælge at gøre noget ved det – i mange tilfælde er den bedste løsning at tage en snak med din nærmeste leder.

Effektiviser din dag

At arbejde effektivt er lettere sagt end gjort, og ofte noget man arbejder med i mange år. For at effektivisere din arbejdsdag, kræver det først og fremmest at du lærer dig selv og dine arbejdsmønstre at kende. Det kan tage tid at lære alle sine særheder at kende og det kan også ændre sig over tid, men det er det værd at arbejde med.

En måde du nemt kan effektivisere din arbejdsdag på, hvis du først har regnet dine arbejdsmønstre ud, er ved at bruge lyd på den rigtige måde. Find ud af om du arbejder fint i støj, eller om du har brug for ro. Mange tror fejlagtigt at det er en fordel at lytte til musik – men forskning viser faktisk, at hvis der er vokaler i musikken, kan vi ikke lade være med at lytte til det, og vil altså ubevidst blive forstyrret i vores arbejde. Er du glad for at høre musik når du arbejder, kan du i stedet prøve at lytte til noget uden hverken tale eller sang. Står du og mangler et quickfix til at effektivisere din arbejdsdag lige nu og her, kan du i stedet blive superbruger i de programmer du bruger allermest – f.eks. kan du tage Microsoft kurser, og spare rigtig meget tid på lang sigt.  

Udvikl dig

Sidder du fast i din stilling, uden at have kompetencerne til at stige i graderne? Eller drømmer du bare om at blive dygtigere til den stilling du sidder i nu? Uanset hvad din situation er, kan det næsten altid betale sig at dygtiggøre sig med en form for kursus eller uddannelse. Er du heldig, kan du få din arbejdsplads til at betale – det kan være en rigtig god investering for dem, hvis det betyder at du kan varetage enten flere eller andre opgaver.

Kurser og efteruddannelser varierer en del – nogle varer flere måneder, og nogle varer en enkelt dag. Samtidig er nogle bygget op omkring flere moduler og fagområder, hvor nogle kun berører ét område. Er du klar til at udvide din horisont, kan du melde dig til DTU’s Winter Academy, hvor du blive klogere på alt fra at tage bedre beslutninger i virksomhedsregi til at fremme innovation i modne virksomheder.

Kan jeg trække algerens fra i skat? Få overblik over håndværkerfradrag her

Overvejer du at få foretaget algerens eller en anden form for service af din bolig, kan det være, at du kan trække den fra i skat. Er du i tvivl, kan du kontakte din revisor eller Skat selv, da der kan være mange penge at spare.

Når du får udført opgaver i dit hjem af en håndværker, har du ofte mulighed for at trække det fra i skat. Det er med til at gøre det billigere for dig at få det udført. Hvis der er en opgave, som du overvejer, er det derfor altid en god ide at tjekke, om det er muligt – eller at kontakte en revisor.

Vedkommende vil helt sikkert kunne hjælpe dig. Det nemmeste er, at du samler alle dine regninger fra håndværkere sammen og så tager dem med til revisoren, når du har fået din årsopgørelse.

Disse former for håndværkerfradrag findes der

Som udgangspunkt har du mulighed for at få to forskellige former for håndværkerfradrag. Det ene er er et servicefradrag, som du for eksempel kan få på udvalgte serviceydelser i hjemmet. Du kan trække 6.100 kroner fra i skat per person over 18 år i husstanden i 2019 i denne kategori. Er I flere voksne i husstanden, kan I altså trække beløbet fra hos flere af jer.

Det andet fradrag er et håndværkerfradrag, der gælder, hvis du skal have installeret en tyverialarm eller et bredbånd, eller hvis du får udført opgaver på din bolig, der er til gavn for klimaet eller miljøet. Det fradrag er på 12.200 kroner i 2019.

Når du vil trække et beløb fra i skat, skal du altid huske, at du skal have betalt det elektronisk. Det kan være med et betalingskort, en bankoverførsel eller som MobilePay. Du kan ikke få fradrag for noget, som du har betalt kontant.

Hvad så med algerens? Overvej at kontakte Skat

I stedet for at kontakte en revisor kan du selvfølgelig også kontakte Skat. De vil også kunne fortælle dig, hvilken kategori opgaven hører ind under. Hvis det for eksempel er algerens, som det drejer sig om, kan det være svært for dig at finde ud af, om det er kvalificeret til håndværkerfradrag, servicefradrag eller ingen af delene.

Algerens er en afrensning af taget for at fjerne alger, mos og lav. Det er en effektiv metode, som du kun bør få udført af et professionelt firma. Dels kan du ikke selv gøre det på samme miljøvenlige måde, dels kan du risikere at falde ned fra taget, da du ikke har det rette udstyr til det. Du kan læse mere om det her.

Der findes altså mange større og mindre opgaver, som det kan være svært for dig at vide, om du kan trække fra i skat eller ej. Derfor er det altid en god ide, at du spørger din revisor, eller at du går direkte til Skat selv og spørger dem.

Ejendomsservice skal være hvidt til bogføringen

ejendomsservice skal være hvidt

Når I hyrer nogle til at stå for ejendomsservice, er det vigtigt, at det hele bliver bogført. Dermed kommer jeres regnskab til at stemme, og I kommer ikke siden til at få problemer på grund af det.

Ejendomsservice er superpraktisk for jer i andelsboligforeningen og ejerforeningen, fordi det betyder, at I får løst en række praktiske opgaver. Det kan for eksempel være trappevask, vedligeholdelse af jeres udearealer, vinduespudsning og en lang række andre opgaver.

ejendomsservice skal være hvidt

Det er ellers opgaver, der kan nemt kan skabe splid i foreningen, fordi der kan være forskellige holdninger til, hvordan og hvor ofte de skal udføres. Derfor er ejendomsservice det rette valg for jer.

Undgå sort ejendomsservice

Når I skal hyre en til at stå for ejendomsservice, kan det dog være fristende for jer at vælge en, som I kan betale sort. Dermed kan I jo spare nogle penge, tænker I – og fællesudgifterne skal jo helst være så lave som muligt.

Men det vil være en rigtig dårlig ide for jer at få udført ejendomsservice sort. Jeres regnskaber vil blive gennemgået løbende, blandt andet af kommende beboere. Det vil derfor være svært for jer at skjule det, og det kan få store konsekvenser for jer at gøre det.

Ejendomsservicefirma imod prisdumping

Vil I have et retskaffent firma til at hjælpe jer, hvor I kan være sikre på, at der er styr på tingene – både de praktiske og de økonomiske, er det en god ide for jer at overveje Glad Ejendomsservice.

De går meget op i, at tingene foregår efter bogen. Derfor er de for eksempel også meget imod prisdumping. De mener, at deres services skal koste det, som de er værd. De vil derfor ikke være med til, at de skal presse prisen så meget som muligt på bekostning af kvaliteten.

Derfor er kvaliteten noget af det, du virkelig kan være sikker på, når du hyrer dem. I sidste ende er det vel også først og fremmest det, der er det vigtige: At I kan være sikre på, at gården er ren og ryddelig, når I skal bruge den, at trapperne er rene og ser præsentable ud, og at der ikke er fedtede fingre og anden snavs på vinduerne. Få flere oplysninger om dem her.

Få også en professionel til at stå for regnskab

Når I skal have styr på regnskabet i foreningen, er det også altid en god ide, at I får en professionel til at gennemgå det. Det er ofte store summer, der er tale om, og det er derfor vigtigt, at de stemmer. Der er rigtig meget på spil, hvis de ikke gør – det er jo jeres boliger, det handler om.

Med et ordentligt regnskab vil det også være langt nemmere for jer at gennemskue, hvor meget I har råd til at betale for ejendomsservice. Dermed kan I finde ud af, hvilke opgaver I kan betale for at få løst, og hvilke opgaver I må løse i fællesskab.

Når du starter din egen virksomhed, så skal du have styr på regnskabet

Når du skal starte en virksomhed, så er det vigtigt, at du har styr på de grundlæggende ting omkring forretningen. Har du styr på det? Her får du et overblik over, hvad du skal have styr på, inden du starter virksomheden i forhold til revision og budget, men også hvem du skal have med på holdet, og hvilket system du skal have for at have styr på hele forretningen.

Læs herunder omkring hvordan du uddelegerer ansvar, hvordan du får lavet et budget for virksomheden, og hvordan du får et overblik over alle afdelinger på en gang.

Uddelegér ansvar

Når du starter en virksomhed, er der meget du skal have styr på, en disse er, hvem der skal stå for hvilke opgave, og hvem der står for hvilke afdelinger. Det er svært for ikke at sige umuligt, at stå for det hele selv i et firma. Derfor er det vigtigt, at uddelegere ansvarsområdet til dem, der er eksperter i dem. For eksempel hvis du er god til marketing, så kan du tage marketing som ansvarsområde, og så kan du uddelegere områder som salg, til en der har styr på salg. Indkøb til en der har styr på indkøb og logistik af produktet. Det gør at du som virksomhedsejer, er sikker på, at du har eksperter inden for alle områder, og så alt ikke bliver lavet halvt af dig.

Budget

Når du starter en virksomhed, så er det vigtigt, at du har styr på økonomien. Det er derfor essentielt, at du laver et budget for virksomheden, så du ved, hvad du har af udgifter forbundet til virksomheden, og hvad der er af indtægter forbundet med den service eller det produkt I sælger. Derfor er det også vigtigt, at se på hvad der er af omkostninger, og hvad fortjenesten er på produktet/servicen. Når der er styr på den del af økonomien, som man gerne starter med inden, man starter en virksomhed, for at se om det er en rentabel forretning. Så skal man i slutningen af året udarbejde et årsregnskab og indberette momsregnskabet. Her kan det være godt at henvende sig til en professionel. Du kan finde en billig revisor på juf.dk, hvor du får et tilbud fra tre forskellige revisorer til din opgave. Her finder du den revisor, som bedst udfylder dit behov, og samtidig giver dig den bedste pris på din opgave.

Ét program til at få hele overblikket

Når du har startet en virksomhed op, så er det vigtigt, at du laver det, som du er ekspert i, men at du stadig har overblik over hele virksomheden. Dette overblik kan du få med et ERP-system. Et ERP-system, giver dig et overblik over alle afdelinger i virksomheden alt fra marketing til økonomi. Derfor kan du få et overblik over økonomiafdelingen, men du kan også dykke dybere ned i afdelingerne. Derfor kan du gå ind og se på de enkelte nøgletal i afdelingen. Det er helt essentielt at have sådan et system, da du ikke altid kan arbejde med alle afdelinger hele tide, men du kan alligevel få et overblik, over hvor det halter i forretningen.

ERP-systemet kan integreres til jeres webshop, hvis I er en E-handelsvirksomhed. Her kan systemet integreres til både B2C og B2B i en og samme platform. Dertil kan kunden få en selvbetjeningsportal, hvor kunden for eksempel kan finde en ordrehistorik over tidligere ordre, og genbestille disse produkter, hertil finder kunden også et overblik over fakturaer på ordre samt reklamationer. Integreringen til webshoppen blander online adfærd far dine kunder med transaktionelle data, for herefter at levere automatiske mailflows, som kan øge salget for dine eksisterende kunde. Det er altid nemmere at sælge til nuværende kunder end at skulle ud og finde nye kunder.

Tak for at du læste med. Jeg håber du blev inspireret til at starte din egen virksomhed, ved at starte med at lægge et budget over virksomheden, og det produkt eller den service du gerne vil sælge. Derefter finde det rigtige team til at arbejde indenfor de forskellige ansvarsområder, så I bliver en virksomhed, som er ekspert inden for alle områder i virksomheden. Dertil er det vigtigt med et ERP-system, som giver jer et overblik over alle afdelingerne, og giver jer et indblik i de forskellige dybere tal og mekanismer.  

Hvorfor skal jeg begynde at handle med aktier?

Hvis man er i besiddelse af en opsparing, som man ønsker skal vokse, kan det være fordelagtigt at investere dem i aktier. Her gælder det ikke nødvendigvis hele opsparingen, da der også er en række risici forbundet med at handle aktier. Man kan eventuelt starte med et par tusind og så se, om det giver et tilfredsstillende afkast. Mange mennesker har store opsparinger stående i banken, som på grund af den lave indlånsrente vokser utrolig lidt hvert år, selvom man har med ret store beløb at gøre. Det kan derfor være en idé at kaste sig ud i investering.

Dette gælder specielt relativt unge mennesker, der fortsat har en lang tidshorisont til at se, hvordan investeringerne vil vokse fremover. Ikke alle aktier vokser nemlig særlig hurtigt, men hvis man investerer et rimeligt beløb i en aktie, som stiger roligt og stødt de næste ti år, kan man altså ende med at have tjent en hel del. Derudover er det som regel også oftest ret unge mennesker, som har frie midler stående, som de ikke står og skal bruge lige foreløbig.

 

Fordele

Den første fordel er, at det ikke nødvendigvis kræver særlig stor startkapital. Man kan starte med et par tusind og derefter bevæge sig ud i at investere nogle flere. Hvis man altså føler, at man har styr på aktiemarkedet eller begynder at interessere sig for det. Hvis man interesserer sig for mikro- og makroøkonomi har man gode chancer for at kunne forudsige nogle af de udsving, der vil komme på aktiemarkedet gennem tiden. I så fald kan det være en spændende og lukrativ hobby.

Den anden fordel er, at det er let og tilgængeligt at købe og sælge aktier. Der er selvfølgelig forbundet en række gebyrer med køb og salg. Derudover finder man dog rent teknisk hurtigt ud af, hvordan man bevæger sig rundt på aktiemarkedet.

Den tredje fordel er, at der er rigtig stor sandsynlighed for at tjene penge på aktier, hvis blot man har en lang nok tidshorisont, og man investerer i relativt sikre aktier og industrier. Du kan i øvrigt med fordel læse DRs guide til, hvordan du tjener penge på aktier her.

Den fjerde fordel er, at der er mulighed for at tjene en helt masse penge ved at bruge relativt få penge. Det kræver dog, at du enten er meget heldig eller rigtig forudseende, og at du derfor får købt en stor portion aktier i et tidligt stadie, som på sigt kommer til at stige rigtig meget i værdi. Derudover tilbyder nogle selskaber også fordele, hvis man besidder en vis andel af deres aktier. Det kan f.eks. være rabat på flybilletter ved SAS, fodbold-billetter ved Parken og lignende afhængig af hvilket firma, man har investeret i.

 

Ulemper

Den første ulempe er, at der i modsætning til hvis pengene står i banken, er en risiko for, at man mister dem. Derfor kan det være en god idé at starte for mindre beløb. Der er altså ikke garant for et positivt afkast.

Den anden ulempe er, at man, hvis man gerne vil investere i sikre og stabile aktier, måske først kan se et rimeligt afkast efter en række år. Hvis man ikke er villig til at tage for mange risici, kræver det som sagt en lang tidshorisont.

Den tredje ulempe er, at nogle mennesker kan have svært ved at håndtere denne usikkerhed mentalt. Hvis dette er tilfældet, skal man gøre op med sig selv, om man vil give afkald på den mentale tryghed til fordel for at handle aktier.