4 simple men effektive råd: Så let får du styr på selvangivelsen

selvangivelse

Hvis du er som flertallet af danskerne, har du allerede givet op på, bare du hører ordet “selvangivelse”. Den er simpelthen for stor en mundfuld at sætte sig ind i. Men ved at forstå nogle ganske få punkter på din selvangivelse, kan du spare mange penge i SKAT hvert år. Se hvilke punkter, du bør have styr på, og hvordan du nemt får det.

selvangivelse

Det kan gøre stor forskel på dit rådighedsbeløb hver eneste måned, at du har styr på din selvangivelse. Du kan nemlig ikke være sikker på, at din selvangivelse er korrekt, medmindre du selv har gennemgået tallene. Se her, hvordan du undgår at snyde dig selv for mange penge hver måned.

1. Transport til og fra arbejde

Hvis du har mere end 12 km til arbejde, kan du få befordringsfradrag. Befordringsfradraget beregnes som en fast sats pr. kilometer ud over de første 12 km for både turen til arbejde og turen hjem.

Satsen i 2017 er 1,93 kr. pr. km op til 120 km om dagen og 0,97 kr. pr. km over 120 km Dog er fradraget 1,93 kr. pr. km uanset afstand i enkelte udkantskommuner.

Sørg for at tjekke, om distancen passer med den rute, du kører til arbejdet. Du behøver ikke vælge den korteste rute, hvis en anden rute eksempelvis er hurtigere. Sørg også for at tjekke at antallet af arbejdsdage er korrekt.

Du kan få fradrag uanset om du kommer på arbejde i bil, på cykel eller med offentlig transport.

2. Børnebidrag

Hvis du betaler børnebidrag til børn under 18 år som følge af separation, skilsmisse eller lignende, har du ret til fradrag for beløbet.

Beløbet du betaler indberettes som udgangspunkt automatisk til SKAT. Men du bør efterse, at det indberettede tal stemmer overens med det, du faktisk har betalt, så der ikke mangler noget.

3. Velgørenhed

Hvis du har støttet velgørende foreninger, der er godkendt af SKAT som fradragsberettigede, kan du trække beløbet fra i SKAT.

Hvis du har opgivet dit CPR-nr. til foreningen, bør du få fradraget helt automatisk. Men også her er det vigtigt, at få undersøgt om det tal, der er opgivet til SKAT passer med de faktiske tal.

Der er ingen minimumsgrænse for, hvor små beløb, du kan få fradrag for. Du kan dog maksimalt få fradrag for 15.600 kr. (for 2017) årligt.

4. Du har ansvaret for at tallene er korrekte

Det er dit ansvar, at tallene i din selvangivelse er rigtige. Ikke SKATs. Ikke din arbejdsgivers. Dit. Det betyder også, at det er dig, der hænger på ansvaret, hvis du har fået for stort fradrag. Lige såvel som det er dig, der taber penge, hvis dine fradrag er for små.

Hvis du stadig ikke er helt sikker på, om dine tal er korrekte, er det værd at overveje hjælp via professionel skatterådgivning, for at sikre dig, at du får det hele med. Det kan ofte betale sig.

Hold øje med guldprisen – det betaler sig!

guldpriser

Ligger du inde med større eller mindre guldbeholdninger i form af f.eks. arvesmykker eller lignende, er det nu, du bør overveje at sælge. Det samme gælder for sølv og andre ædelmetaller. Prisen er stadig historisk høj, men stabiliseres og forberedes verdensøkonomien yderligere, går der ikke længe, før guldpriserne falder til samme niveau som før finanskrisen.

I krisetider skal du sætte dine penge i guld. Det er et råd, der har lydt fra bankfolk og andre personer med forstand på penge og økonomi i hundreder af år. Lige siden den helt tidlige middelalder var det således almindeligt, at så snart det trak op til krig eller var der uro landene imellem, så gik rigmændene i gang med at opkøbe guld for at sikre deres værdier.

Finanskrisen sendte guldpriserne til himmels

Denne tendens kunne vi også se i forbindelse med finanskrisen fra 2008 og fremefter. Lige før finanskrisen lå guldpriserne på et historisk lavt niveau, men så snart de første krisetegn dukkede op, begyndte prisen at stige. Da først finanskrisen for alvor var en kendsgerning, var guld prisen allerede strøget til himmels og den udvikling forsatte hele vejen gennem finanskrisen.

Selv om guldprisen nu er faldet en smule i forhold til da krisen var på sit højeste, ligger prisen stadig mange hundrede procent over prisniveauet for guld i starten af århundredet. Samtidig er prisen stadig ekstrem følsom overfor udsving i verdensøkonomien, dårlige dage på børserne og udmeldinger fra statsoverhoveder og nationalbanker.

Følg med i verdenssituationen og får mest for dit guld

Så ligger du inde med en større eller mindre guldbeholdning og har brug for ekstra midler til f.eks. nye investeringer eller til at forsøde privatøkonomien, kan det betale sig at holde øje med den økonomiske og politiske situation rundt om i verden.

Som verdenssituationen ser ud lige nu med gentagende terrorangreb i Europa, usikkerhed om udfaldet af de amerikanske primærvalg og Putins forskellige udfald mod vesten, er guldprisen stadig lige så følsom, som den var under finanskrisen. Der skal ikke mange faresignaler til, før den stiger.

Sådan får du mest for dit guld

Så hold øje med nyhederne og tjek de daglige tendenser på verdens børser. Hold også øje med de aktuelle guldpriser hos nogle af de store opkøbere. Bare du har fulgt med i et par uger, begynder du at få en fornemmelse af, hvordan markedet er skruet sammen.

guld pris

Er der således tale om noget, der kan tyde på en længerevarende krise, kan guldprisen sagtens stige flere dage i træk, mens kriser af lidt mere kortvarig karakter – som f.eks. en dårlig dag på verdens børser – sjældent holder guldprisen opadgående i mere end en dag eller to.

Så efter nogle uger vil du være i stand til at time dit guldsalg, så du kan høste den størst mulige gevinst.

Det er bare med at komme i gang

Generelt er vi dog på vej ud af efterdønningerne af finanskrisen. Så derfor skal der ikke megen bedring og optimisme for fremtiden til, for alverdens rigmænd begynder at spekulere på at sælge deres guldreserver, for at kunne investere i nye projekter. Det vil atter sende priserne på guld nedad.

Så du skal ikke vente for længe, før du høster gevinsten af dine private guldreserver.

Fradrag for firmajulegaver i 2015

Når du køber firmajulegaver bør du sætte dig ind i skatte reglerne. Så hverken dine medarbejdere eller dit firma får problemer.

Gaver der kan byttes til kontanter eller kontante beløb, uanset hvor flot der er pakket ind, er altid skattepligtige.

Systemet er dog også gavmildt, en medarbejder kan modtage gaver eller andre personalegoder for et beløb ikke overstigende 1.100 kroner per år. Arbejdsgiveren har pligt til at indberette kontant beløb eller gaver hvis værdi overstiger 1.100 kroner. Skattevæsenet har gjort dette meget nemt, for at spare tid og besværlige udregninger skal firmaerne bare lægge det samlede beløb oven i medarbejderens skattepligtige indkomst.

Skat er meget retfærdige, fordi medarbejderne skal betale skat af gaverne, kan firmaerne selvfølgelig trække det fulde beløb fra, så der ikke er dobbeltbeskatning

Hvis medarbejderen får ting som for eksempel chokolade vin eller 12 vinglas som har en samlet værdi på 800 kroner, og har fået andre gaver eller goder i løbet af året for 400 kroner, er det kun de 400 der er skattepligtige.

Med i de 1100 kroner som medarbejderen kan modtage skattefrit er firmajulegaver for højst 800 kroner.

Hvis en medarbejder har modtaget for mere end 1.100 kroner er hele beløbet skattepligtig, dog kan julegaven til 800 kroner holdes uden for regnskabet.

Og husk at gaver til mere end 1.100 kroner altid er skattepligtige.

Reglerne kan umiddelbart virke lidt svære at forstå, men for at lave et retfærdigt system bliver udregnings metoderne let kompliceret, og svære at forklare.

For at du kan være helt sikker på at hverken dine medarbejdere eller dit firma kommer til at lave fejl ved indberetning af skat for firmajulegaver 2015, så gør som mange andre der har svært ved at forstå systemet. Indberet hele beløbet for julegaver og andre gaver eller goder som du giver dine medarbejdere i årets løb.

Det kan umiddelbart virke lidt uretfærdigt, men dine medarbejder har jo ikke krav på at få en gave, så de burde være glade for det de får. Og du vil spare en masse tid i bogholderiet ved ikke at skulle prøve at finde ud af de indviklede regler.

Du kan faktisk se den mer indbetalte skat som dine medarbejder betaler, som deres julegave til systemet.

God ledelse er godt for budgettet!

Gode ledere skaber bedre resultater og det kan aflæses på bundlinien.
Vil du være i stand til at motivere og udfordre andre medarbejdere og ledere til bedre ledelse? Så er lederuddannelsen hos Mindjuice lige noget for dig!

Her lærer du at inspirere nuværende eller kommende medarbejdere ved at få et gennemgående indblik i coachingens forunderlige verden, der bygger på udvikling, udfordring og optimering af egne og andres evner til styrkelse af arbejdsmiljøet.

Bliv en mere inspirerende leder med Mindjuice lederuddannelsen

Coaching handler om at få det bedste frem i sig selv og andre. Som coach er du ikke kun ansvarlig for dine medarbejdere. Du er også kilde til deres motivation for arbejdet. Derfor er Mindjuice´s lederuddannelse et kursus, der kan styrke dine evner som leder og som medarbejder.

Der er tale om lederkusus på 5 weekend moduler over 5 måneders varighed, hvor du som leder, medarbejder eller ledig får mulighed for at optimere dine kommunikationsevner. Du får redskaber til at kunne coache i en organisatorisk kontekst, samt mulighed for ikke kun at styrke din arbejdsmæssige profil, men også udvikle dig personligt.

Med dette kursus i ledelse, får du kompetence og værktøjer til at optimere og effektivisere dit arbejdsmiljø – og dermed forbedre vilkårene for hele firmaet økonomi.
mindjuice lederuddannelse

Et ordentligt budget er rent proteinpulver for dit firmas cashflow

Kan du opstille et præcist og ærligt budget og følger du løbende op på og retter budgettet ind i forhold til virkeligheden, slipper du for grimme overraskelser med dit firmas cashflow – og kan dermed undgå høje renteudgifter til banken.

Der er ikke noget værre, end når kassen pludselig og uventet løber tør i firmaet. Aller værst er det, hvis det sker sidst på måneden lige inden lønningsdag. Så er gode råd dyre og omfatter oftest en akut oprettelse eller forhøjelse af firmaets kassekredit i banken. Det kan nemt løbe op i både gebyrer og ekstra renteudgifter.

Vil du undgå denne uheldige situation, er du nødt til at have et veldisponeret og løbende opdateret budget, der giver et retvisende billede af både forventede indtægter og udgifter i firmaet, samt indeholder forventningerne til salget i de kommende måneder.

Derved kan du nemmere bevare overblikket og gribe ind i tide, hvis der ser ud til at komme en periode med lavvande i kassen. Når først du har dette overblik, vil det virke på samme måde på dit firmas stabilitet og omdømme, som proteinpulver giver større muskler hos en bodybuilder.

Start med at få styr på udgifterneproteinpulver

Det nemmeste at få overblik over i et firma er oftest udgifterne – både de faste og dem, der opstår i forbindelse med igangværende ordrer.

De faste udgifter til lån, lokaler, medarbejdere og andre ressourcer er de nemmeste at få plottet ind. De værste er de udgifter, der opstår i forbindelse med produktion eller projekter.

Sørg for at du får besked om alle forventede regninger i forbindelse med de kørende projekter eller den løbende produktion, så snart der er indgået en aftale med en ekstern leverandør, samt en indikation af, hvilken måned regningen skal betales i. Jo før du kender til udgiften og hvornår den forfalder, jo bedre kan du planlægge – og eventuelt forhandle en ny betalingsdato på plads i så god tid, at det ikke virker som en panikhandling for leverandøren.

Få overblik over indtægterne

Når der er styr på udgifterne, skal du til at skabe overblik over indtægterne. I de fleste firmaer kan det være meget vanskeligt, da sælgerne oftest har et alt for positivt syn på, hvilke ordrer de forventer at lande i de kommende måneder.

Derfor er det en god ide kun at budgettere med de faste indtægter, I måtte have og alt efter hvor lang tid jeres produktions eller projekters livscyklus er, kun at medtage de ordrer, der er landet og godkendt af kunden. Er du nødt til at medtage det forventede salg i budgettet, kan det være en god ide, kun at regne med en vis procentdel af det salg, sælgerne forventer at lande.

Justér dit cashflow efter det forventede resultat

Når du kender firmaets udgifter og indtægter og forskellen imellem disse, kan du begynde at justere på udgifterne i forhold til indtægterne. Kniber det med cashflowet i en måned, er du nødt til at se på, om der er nogle kreditorer, du kan forlænge betalingsfristerne hos eller der er investeringer eller interne udgifter der kan udskydes.

Når du har kørt med dette system i et halvt til helt års tid, begynder du at få så meget styr på cashflowet i virksomheden og kender rytmerne bedre for indtægter og udgifter bedre. På den måde kan du lettere navigere økonomiske og undgå ubehagelige overraskelser, sure renteudgifter og sure medarbejdere og kreditorer.

 

Nyheder er bedre end godnathistorier for dine børn

Min far sagde engang, at det bedste man kan fortælle et barn er en omgang gode og nyttige nyheder. Hvis jeg personligt selv husker tilbage, så havde han ret, fordi jeg ofte blev fortalt nyheder inden sengetid. Det synes jeg ikke er nødvendigt at tale om. Hvorfor vente på nyheder, hvis man kan fortælle en godnathistorie? Det er et spørgsmål, jeg ofte er blevet mødt med, og faktisk har det været med stor kritik. Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor man skal gøre det så svært for sig selv i forhold til valg af nyheder og nyhedsstrømmen. Min far fortalte ikke bare enkelte nyheder, men han fortalte nyheder fra hele verden.

Hvorfor har nyheder høj værdi

Jeg går ind på dagens.dk hver eneste dag, fordi jeg mener, at dagens.dk leverer nyheder der har høj kvalitet og som ofte bliver skrevet af topdygtige journalister, der formår at gøre et flot stykke arbejde. Men hvem er de journalister egentligt. Jeg har personligt ikke haft æren af at møde dem, men jeg håber, at jeg en dag får lov til det. Jeg sådan set fortsat den samme tradition som min far lærte mig dengang. For to år siden fyldte mit barn 4 år, og jeg har siden den dag læst nyheder for ham hver eneste dag. Nu begynder selv at deltage i en masse diskussioner, fordi han er blevet klog på, hvordan verden, og hvad det vil sige at være en del af en familie, der sætter pris på gode nyheder. Min drøm er, at når mit barn bliver voksen, finder en sød pige og bliver gift, at han også forsætter den her dejlige tradition ved at læse nyheder op for mit kommende barnebarn. Det vil være et dejligt scenarie, som jeg ville ønske alle kunne deltage i.

Hvert tredje danske selskab har underskud

35% af de danske selskaber – svarende til 68.000 selskaber – fremlagde et årsregnskab med underskud i 2013. Det er et fald på cirka 11.000 selskaber sammenlignet med 2012.

Økonomien i de danske selskaber har de seneste år gennemgået en positiv udvikling, når man ser på antallet af selskaber med underskud. I 2013 fremlagde 68.000 selskaber (35%) et årsregnskab med underskud. Det er et fald på 6%-point i forhold til året før, viser en ny undersøgelse fra Experian og FSR – danske revisorer. Undersøgelsen udføres hvert kvartal og bygger på en gennemgang af de cirka 190.000 danske selskabers senest registrerede årsregnskaber.

”I runde tal er der cirka 11.000 færre selskaber med underskud i forhold til sidste års opgørelse. Samtidig kan vi se, at andelen af selskaber med underskud er faldet kraftigt over de seneste fire år. Vi skal helt tilbage til opgørelsen i 2008, hvor kun 28% af selskaberne havde underskud, for at finde en lavere andel selskaber med underskud. Det er en positiv udvikling, som vi håber fortsætter ind i 2014, hvilket der er gode chancer for, når man lytter til de økonomiske forudsigelser”, siger erhvervspolitisk direktør hos FSR – danske revisorer, Tom Vile Jensen.

Over de seneste fire år er andelen af selskaber med underskud faldet fra 46% i opgørelsen fra januar 2010 til 35% i januar 2014.

Egenkapitalen angrebet i hver fjerde virksomhed
I takt med at flere virksomheder får overskud og dermed kan lægge mere til side og polstre sig, så falder andelen af selskaber med angrebet egenkapital også – men bedringen i ”pengekassen” sker væsentligt langsommere. Et selskab med angrebet egenkapital er et selskab, hvis egenkapital er negativ eller under lovens mindstekrav til indbetalt startkapital.
I alt har 26,3% af selskaberne angrebet egenkapital, viser undersøgelsen. Det er et fald på beskedne 0,8%-point i forhold til året før.

”Overordnet er andelen af selskaber med angrebet egenkapital faldet tre år i træk, så der er positive tegn at spore. Et selskab med angrebet egenkapital har ikke meget at stå imod med, og står du i den situation, er det ikke en udvikling, du vender hurtigt. Men med den positive udvikling i overskud er der gode muligheder for, at vi i løbet af 2014 vil se et større fald i antallet af selskaber med angrebet egenkapital, og det er selvfølgelig positivt”, siger Tom Vile Jensen.

18,6% af selskaberne har både angrebet egenkapital og underskud. Det er et fald på 1,3%-point i forhold til opgørelsen fra januar 2013.
Overnatningsfaciliteter og restaurationsvirksomhed er den branche, hvor flest selskaber har både angrebet egenkapital og underskud (33%), mens landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri er den branche, hvor færrest selskaber har både underskud og angrebet egenkapital (14,5%).

3 gode tips til at finde en revisor

Det er i sidste ende markedet, der bestemmer prisen, når du er ude at lede efter en ny revisor.
Det betyder, at du kan få løst din opgave til en pris af en revisor og til en anden og billigere pris af en anden revisor.
Her får du et par gode tips til at finde den rigtige (og prisdygtige) revisor til dig, når du enten som privat eller i din virksomhed skal bruge det.
Definer opgaven skarpt
Din revisor løser den opgave, du beder denne om at løse. Ved at definere opgaven skarpt, får du ikke løst mere og skal derfor heller ikke betale for mere.
Flere revisorer kan fortælle skrækhistorier om “brodne kar”, der har fået overladt alt arbejde og er begyndt at lave mere, end kunden reelt set har brug for. Til en høj pris, forstås det.
Definer din opgave skarpt og bed revisoren fortælle dig, hvis han går i gang med at løse flere opgaver end de, du har bedt ham om.
Registreret revisor, statsautoriseret revisor eller blot revisor?
Der findes ikke blot “revisorer”, ligesom der findes “advokater”.
Der findes “revisorer”, der ikke nødvendigvis har en uddannelse eller en eksamen. Revisortitlen er, i modsætning til advokattitlen, ikke beskyttet. Læs mere herom på advokatportalen JUF.dk.
Så findes der “registrerede revisorer”. De har gennemført en uddannelse og en eksamen og er derved din garant for et godt resultat.
Og så findes der statsautoriserede revisorer. De har opfyldt en endnu skrappere eksamen. Nogle ting – fx vurderingsbretninger og årsregnskaber for aktieselskaber – kan alene laves af en statsautoriseret revisor. Alle danske statsautoriserede revisorer er med i foreningen FSR – Forenede Statsautoriserede Revisorer.
For de fleste private, små og mellemstore virksomheder vil en registreret revisor udmærket kunne klare jobbet.
Indhent 3 tilbud
Som nævnt er det markedet, der i sidste ende bestemmer priserne for revisorer. Og det kan du udnytte til din fordel ved at benytte en af flere populære tilbudstjenester for revisorer. En af disse er Revisorpilot.dk.
Her kan du få tilbud fra op til 3 revisorer på den opgave, du skal have løst – og derved også få 3 priser at vælge ud af. Det kan hjælpe dig med at komme videre i sagen.

Europæisk enighed om revisionspolitik: Uens regler skaber usikkerhed og risiko for overregulering

Tre års forhandlinger om en ny revisionspolitik i EU munder nu ud i tvungen rotation for alle større danske virksomheder. Deres muligheder for rådgivning fra deres revisor bliver samtidigt begrænset. Mange regelændringer kan gennemføres forskelligt på tværs af EU-landene. FSR – danske revisorer ser fare for dansk overregulering og er samtidigt skuffede over de byrder, der pålægges erhvervslivet uden reelle løft af revisionskvaliteten

Europa-Parlamentet, ministerrådet og EU-Kommissionen har opnået enighed om en ny revisionspolitik, der blandt andet griber ind i forholdet mellem revisorerne og virksomhederne. Forslaget får betydning for alle danske virksomheder med offentlig interesse, dvs. børsnoterede virksomheder, banker mv.

Formand for FSR – danske revisorer Morten Speitzer har følgende kommentar til den opnåede enighed:

”Tre års hård kamp for en ny fælleseuropæisk revisionspolitik ser nu ud til at være ovre. Det foreliggende kompromisforslag mellem Ministerrådet, Parlamentet og Kommissionen er på en række områder betydeligt bedre end Kommissionens oprindelige forslag. Det er vi naturligvis tilfredse med. Når det er sagt, så er vi meget skuffede over det indgribende regelsæt, der nu presses ned over europæisk erhvervsliv, uden at det på nogen måde er dokumenteret, at det vil have en positiv virkning på kvaliteten i revisionen”, siger Morten Speitzer.

Han frygter desuden, at det vedtagne kompromisforslag vil få kaotiske konsekvenser for revisionsvirksomhederne og deres store kunder, fordi forslaget lægger op til, at de enkelte lande selv kan fastsætte nationale regler på flere områder.

”Med dette forslag får vi ikke ens regler i EU. Tværtimod risikerer vi, at få 27 forskellige lovgivninger, som stritter i vidt forskellige retninger. Det øger usikkerheden og risikerer at medføre et administrativt kaos for de meget store virksomheder, der opererer på tværs af flere EU-lande. Det bliver nu en central opgave for myndigheder og politikere herhjemme, at sikre at der ikke kommer overregulering i Danmark. Vi håber derfor, at politikerne vil fastholde deres hidtidige holdning om, at reglerne så vidt muligt skal følge de internationale standarder og regelsæt”, siger Morten Speitzer.

Nye regler koster penge og tab af viden
Kompromisforslaget betyder blandt andet, at der fremover skal ske obligatorisk rotation af revisorfirma efter 10 år. Perioden kan dog forlænges med yderligere 10 år, hvis der gennemføres en udbudsrunde. EU-Kommissionen havde oprindeligt foreslået rotation hvert sjette år. Hvor hurtigt de nye regler træder i kraft for den enkelte virksomhed afhænger af, hvor længe virksomhedens revisionsfirma har været valgt.

”Det foreliggende forslag er en klar forbedring af det oprindelige krav på 6 år. Alligevel ærgrer jeg mig over, at vi nu har fået en fast, ufleksibel rotationsperiode på 10 år. Kravet vil ramme alle danske virksomheder af offentlig interesse, fx også alle børsnoterede virksomheder. Disse vil fremover være tvunget til hyppige revisorskift, som hver gang medfører et stort tab af viden og desuden koster mange penge til udbud og rådgivning”, siger Morten Speitzer.

Kompromisset betyder derudover, at der er enighed om at indføre et loft på 70 pct. over, hvor meget værdien af de øvrige ydelser må udgøre i forhold til revision. Den enkelte virksomhed kun må modtage anden service end revision svarende til 70 pct. af revisionshonoraret målt i gennemsnit over en periode på tre år. De andre ydelser, som nu begrænses, kan f.eks. være forskellige andre erklæringer, rådgivning om regnskabsregler osv. Der indføres samtidig en sortliste, hvor visse rådgivningsydelser er helt forbudt.

”Vi benytter os allerede i dag af stram lovgivning og anerkendte, internationale etiske retningslinjer, der sikrer revisors uafhængighed. I stedet for at indføre yderligere regler havde vi hellere set, at beslutningen om hvilke rådgivningsydelser virksomhederne må få leveret af deres revisorfirma blev overladt til revisionsudvalgene i de enkelte virksomheder”, siger Morten Speitzer.

Nye danske særregler allerede undervejs – fare for overregulering
Per 1. januar 2014 indfører Danmark særregler, der har stor betydning for revisionen af finansielle virksomheder i Danmark (fx realkredit og banker). Således skal alle revisorer, der reviderer disse virksomheder fremover certificeres af Finanstilsynet. Oveni bliver de pålagt et skærpet efteruddannelseskrav. Disse tiltag fungerer ikke nødvendigvis efter hensigten, når de kombineres med de nye EU-regler. I stedet er der fare for dansk overregulering, mener Morten Speitzer.

”Vi frygter, at krav om rotation og begrænsning af rådgivning kombineret med de danske særregler over for finansielle virksomheder faktisk kan føre til, at stort set ingen revisionsfirmaer må eller kan revidere fx en bank, der skal finde ny revisor. Vi synes ellers, at certificeringsordningen er god og den burde være en europæisk fællesløsning i stedet for en dansk særregel. Certificeringen løfter nemlig målrettet kvaliteten i revisionen og gælder i forhold til den finansielle sektor, hvor der har været rejst kritik. ”, siger Morten Speitzer.

Reglerne om tvungen rotation og de nye skrappere begrænsninger for arten og omfanget af virksomhedernes køb af øvrige ydelser gælder ikke for SMV-segmentet, men er rettet mod meget store virksomheder samt banker, forsikringsselskaber og børsnoterede virksomheder. Kompromisforslaget kan nu gå videre til endelig vedtagelse i ministerrådet og i Europa-Parlamentet.