Hvorfor skal jeg begynde at handle med aktier?

Hvis man er i besiddelse af en opsparing, som man ønsker skal vokse, kan det være fordelagtigt at investere dem i aktier. Her gælder det ikke nødvendigvis hele opsparingen, da der også er en række risici forbundet med at handle aktier. Man kan eventuelt starte med et par tusind og så se, om det giver et tilfredsstillende afkast. Mange mennesker har store opsparinger stående i banken, som på grund af den lave indlånsrente vokser utrolig lidt hvert år, selvom man har med ret store beløb at gøre. Det kan derfor være en idé at kaste sig ud i investering.

Dette gælder specielt relativt unge mennesker, der fortsat har en lang tidshorisont til at se, hvordan investeringerne vil vokse fremover. Ikke alle aktier vokser nemlig særlig hurtigt, men hvis man investerer et rimeligt beløb i en aktie, som stiger roligt og stødt de næste ti år, kan man altså ende med at have tjent en hel del. Derudover er det som regel også oftest ret unge mennesker, som har frie midler stående, som de ikke står og skal bruge lige foreløbig.

 

Fordele

Den første fordel er, at det ikke nødvendigvis kræver særlig stor startkapital. Man kan starte med et par tusind og derefter bevæge sig ud i at investere nogle flere. Hvis man altså føler, at man har styr på aktiemarkedet eller begynder at interessere sig for det. Hvis man interesserer sig for mikro- og makroøkonomi har man gode chancer for at kunne forudsige nogle af de udsving, der vil komme på aktiemarkedet gennem tiden. I så fald kan det være en spændende og lukrativ hobby.

Den anden fordel er, at det er let og tilgængeligt at købe og sælge aktier. Der er selvfølgelig forbundet en række gebyrer med køb og salg. Derudover finder man dog rent teknisk hurtigt ud af, hvordan man bevæger sig rundt på aktiemarkedet.

Den tredje fordel er, at der er rigtig stor sandsynlighed for at tjene penge på aktier, hvis blot man har en lang nok tidshorisont, og man investerer i relativt sikre aktier og industrier. Du kan i øvrigt med fordel læse DRs guide til, hvordan du tjener penge på aktier her.

Den fjerde fordel er, at der er mulighed for at tjene en helt masse penge ved at bruge relativt få penge. Det kræver dog, at du enten er meget heldig eller rigtig forudseende, og at du derfor får købt en stor portion aktier i et tidligt stadie, som på sigt kommer til at stige rigtig meget i værdi. Derudover tilbyder nogle selskaber også fordele, hvis man besidder en vis andel af deres aktier. Det kan f.eks. være rabat på flybilletter ved SAS, fodbold-billetter ved Parken og lignende afhængig af hvilket firma, man har investeret i.

 

Ulemper

Den første ulempe er, at der i modsætning til hvis pengene står i banken, er en risiko for, at man mister dem. Derfor kan det være en god idé at starte for mindre beløb. Der er altså ikke garant for et positivt afkast.

Den anden ulempe er, at man, hvis man gerne vil investere i sikre og stabile aktier, måske først kan se et rimeligt afkast efter en række år. Hvis man ikke er villig til at tage for mange risici, kræver det som sagt en lang tidshorisont.

Den tredje ulempe er, at nogle mennesker kan have svært ved at håndtere denne usikkerhed mentalt. Hvis dette er tilfældet, skal man gøre op med sig selv, om man vil give afkald på den mentale tryghed til fordel for at handle aktier.

Derfor bør du få en revisor til at stå for bogføring og regnskab

Hvis du er nyopstartet virksomhed handler det i høj grad om at holde omkostningerne nede på et minimum. Af den grund bliver der sparet på penge elementer af virksomheden og ejeren vil ofte bruge sin egen tid på at sætte sig ind i alle de ting som der skal spare på – fra en logisk betragtning må det jo være billigere at klare det selv.

 

Hvad kan en revisor?

En revisor er ofte universitetsuddannet og bør primært have fuldstændig styr på alt lovgivning- og skattemæssigt vedr. drift af virksomhed i Danmark. En revisor kan give rådgivning inden virksomhedsopstart mht. oprettelse af erhvervskonto, valg af virksomhedsform og slutteligt oprettelse af virksomheden.

 

Det er dog ikke kun bogføring og opstilling af regnskab på korrekt vis som revisoren har styr på. En god revisor er også din økonomiske sparringspartner, der kan rådgive dig inden for investering og finansiering, herunder hvorvidt det kunne være en fordel at lave et samlelån for at nedbringe den effektive rente. Derudover kan du også få hjælp til profitabilitetsberegninger og generelt et par gode råd omkring det at drive forretning.

 

Hvorfor bør du ikke stå for bogføring og regnskab selv?

En revisor bruger det meste af sin arbejdstid på bogføring af regnskab. Det betyder, at personen ofte vil være 2-3 gange hurtigere til at lave samme stykke arbejde som dig selv. Mange selvstændige glemmer det faktum, at de også skal tillægge værdi til den tid som bruges på administrative formål. Man kan eksempelvis spørge sig selv om man enten vil betale en revisor 1.000 kr. for bogføring eller selv bruge 5 timer på det.

 

Som udgangspunkt er det mest logiske at fokusere på sin kerneydelse – altså den primære aktivitet i forretningen. Det må være denne aktivitet, hvor man selv er mest effektiv og dermed kan opnå den højeste indtjening – en indtjening, der er langt højere end hvad man ellers kunne have sparet på en revisorregning.

 

Denne logik gælder også for mange andre dele af forretningen end bogføring og regnskab. Som udgangspunkt bør man faktisk outsource så mange aktiviteter som muligt, så der opnås mest muligt tid til kerneydelsen. Det er på denne måde, en forretning opnår den højest mulige indtjening.

 

Privatøkonomi og boligkøb

Den sidste fordel ved at have et godt forhold til sin revisor er, at personen også har ret godt styr på privatøkonomi og boligkøb. Når du eksempelvis ser nærmere på om du kan opnå finansiering af fast ejendom, kan revisoren være behjælpelig med en række af gode råd som du bør være opmærksom på. Det kan også være, at revisoren har et lidt mere kvalificeret bud end dig selv på, hvilken retning boligpriserne bevæger sig i og hvorvidt det lave renteniveau fortsætter i mange år endnu.

Guide: Sådan starter du din egen virksomhed

Savner du selvstændighed og at være din egen chef? Går du med drømmen om at starte din egen virksomhed, er der mange overvejelser frem til målet. Der er et væld af administrative og tekniske forholdsregler, du skal forholde dig til, inden du kan starte dit eget. Se med her, hvor du finder nogle af de første overvejelser, du skal forholde dig til.

 

Hvad for en virksomhedsform skal du vælge

Når du skal starte din egen virksomhed, skal du vælge en virksomhedsform. Virksomhedsformen beskriver bl.a. ejerforhold, hæftelse og gældende love og regler for virksomhedsformerne. Mange af dem minder om hinanden med få undtagelser. Du skal derfor være opmærksom på, hvad forskellen er. På den måde finder du den, der passer bedst til din virksomhed.

 

Enkeltmandsvirksomhed og personligejet mindre virksomhed

Disse to virksomhedsformer minder meget om hinanden. For dem begge gælder det, at der kun er én ejer. Der er personlig hæftelse i et ubegrænset omfang. Det betyder, du selv er ansvarlig for at betale for dine forpligtelse, også med din personlige økonomi, hvis det bliver nødvendigt. Dette kan måske lyde risikabelt, men fordelen ved disse to former er, at der ikke er noget krav til en startkapital for at starte virksomheden. Derudover er det ikke nødvendigt at udfærdige en årsrapport hvert år, hvilket mindsker det administrative arbejde. Forskellen på de to virksomhedsformer ligger i, hvilke skatteregler de skal følge, og hvilke generelle love og regler der gælder for dem.

 

Interessantskab

Denne kan forklares meget kort. Den minder nemlig meget om de to foregående. Den største forskel ligger i, at man skal være mindst to personer for at starte virksomheden. Der er stadig personlig hæftelse, men derudover er der også solidarisk hæftelse. Det betyder helt enkelt, at man deler forpligtelserne, men er der en, der ikke er i stand til at betale, så skal den anden også betale denne del.

 

Selskab?

Lige så snart du ønsker at starte et selskab, skal der kapital til. Kapitalkravet varierer meget alt efter, hvilken type selskab virksomhedsformen skal være. Kapitalkravet er mindst 1 kr. for iværksætterselskaber, mindst 50.000 kr. for anpartsselskaber og mindst 500.000 kr. for aktieselskaber. Mangler du kapital til opstart af virksomhed, kan du se, hvordan du kan låne penge til startkapitalen her.

 

Fordelen ved at vælge en selskabsform er, at hæftelsen er begrænset til det, du har indskudt i virksomheden som startkapital. Der er derfor ikke personlig hæftelse som ved de førnævnte. De tre nævnte selskaber har alle det til fælles, at der skal være mindst én ejer, hvor ledelsen styres enten af en direktion eller bestyrelse. Der skal udfærdiges og offentliges en årsrapport. Derudover gælder der de samme skatteregler og love og regler for de tre selskabsformer.

 

Skal jeg have et CVR.nr.?

Når du har fundet ud af, hvilken virksomhedsform der passer til din virksomhed, skal du overveje, om det er nødvendigt at få et CVR-nr. Et CVR-nr. er et identifikationsnummer for virksomheder, lige som vi mennesker har et CPR-nr. Virksomheder er forpligtede til at registrere sig med CVR-nr., når man har en omsætning på mere end 50.000 kr. over en 12 måneders periode. Det er vigtigt, man registrerer sig inden, man overskrider grænsen. Er omsætningen på under 50.000 kr., er det frivilligt at have et CVR-nr. Har man ambitioner for sin virksomhed, er det dog en god idé at registrere sin virksomhed med et CVR.nr., inden man overstiger grænsen.

 

Når du har besluttet dig for virksomhedsformen, og om der skal registreres et CVR-nr., er du godt på vej til opstart. Der er mange overvejelser, der skal gøres, men med dette på plads er du allerede i gang.

 

Spar penge på dine udskrifter og spænd ben for usund forretningspraksis

Producenterne af blæk- og laserprintere kører med en ualmindelig høj fortjeneste på deres blæk- og tonerpatroner, for at kunne sælge deres printere til dumpingpriser. For i dag sælges printerne næsten lige så gratis som det første fix hos den lokale pusher.

Har du købt en printer for nyligt, synes du sikkert, at du gjorde et godt køb. For i forhold til for bare 10 år siden, koster printere i dag nærmest ingenting. Det gælder både laser- og blækprintere. Selv mærkevaremodeller fra HP, Canon og Brother, der kan skrive ud i farver, kan du på det nærmeste få kastet efter dig for priser på mellem 500 og 2.000 kroner.

For 10 år siden kostede de tilsvarende printere nemt både 3 og 4 gange så meget. Det vilde er så, at der siden er sket en masse på den teknologiske front. Ikke så meget med opløsningen på udskrifterne. Men med kommunikationsmulighederne mellem printeren og det forskellige udstyr, vi anvender i dag.

For hvor det dengang primært var computeren, der blev skrevet ud fra, er det i dag mobilen, tablet-computeren og digitalkameraet. Så ikke alene er priserne faldet, printerne kan også mere!

Der er en væmmelig grund til prisfaldet

Men prisfaldet er ikke sket for printerproducenternes blå øjnes skyld. Næh, de lokker ligesom pusherne, der sælger stoffer, med billige produkter som kan få lokket dig i fælden. Derefter skruer de op for priserne på forbrugsstofferne – toner og blækpatroner – så man skulle tro, der var tale om dummebøder.

På den måde kommer de til at tjene lige så meget på printeren over tid, som den avance de havde på printerne i gamle dage. Ja, har du printeren rigtig længe, kommer de ligefrem til at tjene mere – og indtjeningen er mere jævnt fordelt over printerens levetid!

Slip for at blive udnyttet til sidste blækdråbe

Vil du undgå at betale for meget for dine tonere og blækpatroner, skal du gå efter de uoriginale, såkaldte kompatible printerpatroner. De er i dag fuldt på højde med de originale, endskønt printerproducenterne siger noget andet.

Tag for eksempel en tonerpatron som HP 13A til HP Laserjet 1300. Den kan du finde til langt mindre end halv pris og stadig få rabat, hvis du køber flere på en gang.

Tonerpatronen HP 125 til en række af HPs mest populære farvelaserprintere, kan du få et helt sæt af uoriginalt til samme pris, som du giver for en af farverne hos HP.

Tilsvarende kan du købe tonerpatronen HP 130 som passer til de mest udbredte multifunktionsmaskiner fra HP så billigt, at du kun betaler for 3 sæt, hvis du bestiller 4. Ja, selv HP131 tonerpatronerne til den professionelle HP LaserJet 200 sælges på samme måde.

Så ved at købe såkaldte kompatible tonerpatroner, kan du få både meget billigere udskrifter og spænde ben for en vanvittig forretningspolitik, der minder betænkeligt om den, der anvendes på ethvert Pusherstreet.

Det bliver mere og mere populært at lease brugte biler

Ved du, hvor mange kilometer du kører hvert år, kan der være mange penge at spare for dig, hvis du leaser en brugt bil frem for at købe en. Du har også mulighed for at lease den i kortere perioder, hvis du skal på ferie eller har brug for en bil i et par måneder.

Tidligere var leasing af biler kun noget, som kun virksomheder kastede sig ud i, og da leasing af privatbiler begyndte at blive almindeligt, var det kun fabriksnye biler, der blev udbudt. Leasing af brugte biler er dog med tiden blevet mere almindeligt og er i dag en del af bilmarkedet på linje med alt andet. Når du skal have en ny bil, vil det være naturligt, at du spørger dig selv: Skal det være en ny bil eller en brugt bil? Skal det være en leaset bil eller en bil, jeg køber?

Som hovedregel kan det bedst betale sig for dig at lease, hvis du ved, hvor mange kilometer du kommer til at køre i leasingperioden. Som regel betaler du for det antal kilometer, som du kører. Hvis du kører mere end det, skal du ofte til at betale ekstra penge.

Leasing er for dem med styr på livet

Lidt groft sagt kan man derfor sige, at leasing er for dem, der har styr på livet. De ved, hvor mange kilometer de kører hver dag for at komme på arbejde, for at hente børnene i institutionen og går ikke med planer om at flytte lige foreløbig. Det er også dem, der ikke har planer om at blive skilt eller møde en partner i den anden ende af landet.

Når du leaser en bil, har du mulighed for at vælge mellem flere forskellige niveauer af service og tryghed. Nogle har brug for meget tryghed, når de leaser en bil. For andre er det ikke så vigtigt. Selvom det kan virke som, at det meget er en type, der kan lease en bil, er det muligt at få en skræddersyet løsning i forhold til leasing af bilen. Det gør, at du får den løsning, der passer til dig.

Med de forskellige løsninger, er det for eksempel også forskelligt, hvor meget du skal betale, hvis der er sket skader på bilen. Alle leasingfirmaer regner med, at der sker noget slid på bilen i løbet af den periode, som du har den, men er der skader udover det, kan det være, at du faktisk heller ikke behøver at betale for dem, hvis du har fundet den rette ordning med leasingfirmaet.

Leasing af bil i kortere perioder

Det kan lyde som om, at der er mange krav, du skal leve op til, for at det kan betale sig for dig at lease en brugt bil. Har du virkelig ikke mulighed for at lease en bil, hvis det hele er lidt usikkert, eller du bare har brug for en bil i en kortere periode?

Jo, der er faktisk nogle muligheder for dig. Mange leasingfirmaer er også begyndt at have leasing i kortere perioder for at konkurrere med udlejningsfirmaerne. Hvis du har brug for en bil i tre uger, mens du er på sommerferie, du har brug for en bil i et par måneder, inden du flytter til dit nye hus, der ligger tættere på dit arbejde, eller står i en lignende situation, kan du faktisk stadig godt lease en bil.

Med kortere leasingperioder eller minileasing, som det også kaldes, skal du bare bekymre dig om det brændstof, som du bruger i perioden. Der er fuld service og reparation af bilen i hele perioden.

Undgå at tabe penge på dårlige betalere i din virksomhed

Dårlige betalere kan blive en dyr fornøjelse i din virksomhed. For ikke nok med at du risikerer at miste betaling for en ordre. Du ender ofte også med at bruge mange timer og penge på at forsøge at få pengene hjem igen. Se her, hvordan du undgår at tabe penge på dårlige betalere.

Din tid er mange penge værd i din virksomhed. Det kan vi helt sikkert godt blive enige om. Og en af de dyreste ting, du kan foretage dig, er at spilde tid, der ellers kunne have være faktureret tid til en kunde. Derfor er det også rigtigt frustrerende, når du skal til at bruge både tid og penge på at inddrive gæld fra dine kunder.

Men med de rette foranstaltninger, kan du skære den tid ned til stort set ingenting. Det samme gælder dine bekymringer for at miste penge på dårlige betalere. Læs her hvordan.

Vær hurtig til at sende rykkere til dine kunder

Tiden arbejder imod dig, når det handler om at drive penge ind. Jo længere tid der går, fra du udførte arbejdet for din kunde, jo mindre har han eller hun lyst til at betale for arbejdet. Det lyder måske ikke logisk, men det handler om, at jo længere tid der går, jo mindre husker dine kunder, hvorfor de fik lavet arbejdet, og hvor glade de blev for det.

Så finder de på undskyldninger over for sig selv og dig, som “du har skrevet for mange timer på regningen”, eller “jeg var faktisk ikke helt tilfreds med arbejdet alligevel”.

Derfor er det vigtigt, at du har en rykkerprocedure, der fungerer. Med de rette systemer, kan du udsende rykkere lynhurtigt, og det øger sandsynligheden for, at du får dine penge ind hurtigt.

Langt de fleste manglende betalinger skyldes nemlig ganske enkelt glemsomhed. Så hvis du hurtigt minder din kunde om den manglende betaling, får de den som regel også hurtigt betalt. Går der først tid, så risikerer du, at de har en masse undskyldninger for, hvorfor de ikke skal betale regningen.

Ifølge inkassoloven må du udsende den første rykker med rykkergebyr efter 10 dage. Sørg for at sende den ud hurtigst muligt efter de 10 dage er gået. Du kan også vælge at sende en venlig påmindelse uden et rykkergebyr. Det kan du allerede gøre efter få dage. De fleste kunder vil se dette som en venlig service og ikke som et angreb fordi der ikke er et rykkergebyr på.

Undlad selv at stå for inkasso

Selvom inkassoloven siger, at du gerne selv må inddrive pengene – hvis en kunde stadig ikke har betalt, efter at du har udsendt flere rykkere – er det som regel ikke nogen god idé.

Inkassosager kan ofte blive ubehagelige at arbejde med. Specielt når det er dine egne kunder, du skal tale med. Derfor sparer du dig selv for en masse bekymringer ved vælge et firma, der kan stå for inkasso.

På den måde sparer du samtidig også en masse tid. For inkassosager kræver, at du bruger tid på at sætte dig ind i de regler, der er på området. Det er nemlig meget vigtigt, at de regler overholdes til punkt og prikke. Ellers risikerer du, at du taber sagen på grund af tekniske fejl.

Ved at vælge en professionel repræsentant, undgår du helt dette. De nemlig arbejder hele tiden med sager på dette område, og derfor kender de også reglerne ud og ind.

De kender i øvrigt også alle de tricks, som dårlige betalere ofte prøver at slippe afsted med. Det betyder, at de ikke falder for disse tricks, eller bruger unødvendigt lang tid på noget, der ikke er nødvendigt.

Når du skal vælge et inkassofirma, bør du være opmærksom på, hvordan betalingen foregår. Nogle firmaer tilbyder en løsning, hvor du kun betaler, hvis de vinder sagen for dig. Det er en stor fordel, fordi så risikerer du ikke at komme til at betale en masse sagsomkostninger på noget, du ikke fik noget ud af.

Samtidig har det den afledte fordel, at et inkassofirma der kun får betaling, hvis de vinder sagen, har meget større motivation for at vinde sagen.

 

4 simple men effektive råd: Så let får du styr på selvangivelsen

selvangivelse

Hvis du er som flertallet af danskerne, har du allerede givet op på, bare du hører ordet “selvangivelse”. Den er simpelthen for stor en mundfuld at sætte sig ind i. Men ved at forstå nogle ganske få punkter på din selvangivelse, kan du spare mange penge i SKAT hvert år. Se hvilke punkter, du bør have styr på, og hvordan du nemt får det.

selvangivelse

Det kan gøre stor forskel på dit rådighedsbeløb hver eneste måned, at du har styr på din selvangivelse. Du kan nemlig ikke være sikker på, at din selvangivelse er korrekt, medmindre du selv har gennemgået tallene. Se her, hvordan du undgår at snyde dig selv for mange penge hver måned.

1. Transport til og fra arbejde

Hvis du har mere end 12 km til arbejde, kan du få befordringsfradrag. Befordringsfradraget beregnes som en fast sats pr. kilometer ud over de første 12 km for både turen til arbejde og turen hjem.

Satsen i 2017 er 1,93 kr. pr. km op til 120 km om dagen og 0,97 kr. pr. km over 120 km Dog er fradraget 1,93 kr. pr. km uanset afstand i enkelte udkantskommuner.

Sørg for at tjekke, om distancen passer med den rute, du kører til arbejdet. Du behøver ikke vælge den korteste rute, hvis en anden rute eksempelvis er hurtigere. Sørg også for at tjekke at antallet af arbejdsdage er korrekt.

Du kan få fradrag uanset om du kommer på arbejde i bil, på cykel eller med offentlig transport.

2. Børnebidrag

Hvis du betaler børnebidrag til børn under 18 år som følge af separation, skilsmisse eller lignende, har du ret til fradrag for beløbet.

Beløbet du betaler indberettes som udgangspunkt automatisk til SKAT. Men du bør efterse, at det indberettede tal stemmer overens med det, du faktisk har betalt, så der ikke mangler noget.

3. Velgørenhed

Hvis du har støttet velgørende foreninger, der er godkendt af SKAT som fradragsberettigede, kan du trække beløbet fra i SKAT.

Hvis du har opgivet dit CPR-nr. til foreningen, bør du få fradraget helt automatisk. Men også her er det vigtigt, at få undersøgt om det tal, der er opgivet til SKAT passer med de faktiske tal.

Der er ingen minimumsgrænse for, hvor små beløb, du kan få fradrag for. Du kan dog maksimalt få fradrag for 15.600 kr. (for 2017) årligt.

4. Du har ansvaret for at tallene er korrekte

Det er dit ansvar, at tallene i din selvangivelse er rigtige. Ikke SKATs. Ikke din arbejdsgivers. Dit. Det betyder også, at det er dig, der hænger på ansvaret, hvis du har fået for stort fradrag. Lige såvel som det er dig, der taber penge, hvis dine fradrag er for små.

Hvis du stadig ikke er helt sikker på, om dine tal er korrekte, er det værd at overveje hjælp via professionel skatterådgivning, for at sikre dig, at du får det hele med. Det kan ofte betale sig.

Hold øje med guldprisen – det betaler sig!

guldpriser

Ligger du inde med større eller mindre guldbeholdninger i form af f.eks. arvesmykker eller lignende, er det nu, du bør overveje at sælge. Det samme gælder for sølv og andre ædelmetaller. Prisen er stadig historisk høj, men stabiliseres og forberedes verdensøkonomien yderligere, går der ikke længe, før guldpriserne falder til samme niveau som før finanskrisen.

I krisetider skal du sætte dine penge i guld. Det er et råd, der har lydt fra bankfolk og andre personer med forstand på penge og økonomi i hundreder af år. Lige siden den helt tidlige middelalder var det således almindeligt, at så snart det trak op til krig eller var der uro landene imellem, så gik rigmændene i gang med at opkøbe guld for at sikre deres værdier.

Finanskrisen sendte guldpriserne til himmels

Denne tendens kunne vi også se i forbindelse med finanskrisen fra 2008 og fremefter. Lige før finanskrisen lå guldpriserne på et historisk lavt niveau, men så snart de første krisetegn dukkede op, begyndte prisen at stige. Da først finanskrisen for alvor var en kendsgerning, var guld prisen allerede strøget til himmels og den udvikling forsatte hele vejen gennem finanskrisen.

Selv om guldprisen nu er faldet en smule i forhold til da krisen var på sit højeste, ligger prisen stadig mange hundrede procent over prisniveauet for guld i starten af århundredet. Samtidig er prisen stadig ekstrem følsom overfor udsving i verdensøkonomien, dårlige dage på børserne og udmeldinger fra statsoverhoveder og nationalbanker.

Følg med i verdenssituationen og får mest for dit guld

Så ligger du inde med en større eller mindre guldbeholdning og har brug for ekstra midler til f.eks. nye investeringer eller til at forsøde privatøkonomien, kan det betale sig at holde øje med den økonomiske og politiske situation rundt om i verden.

Som verdenssituationen ser ud lige nu med gentagende terrorangreb i Europa, usikkerhed om udfaldet af de amerikanske primærvalg og Putins forskellige udfald mod vesten, er guldprisen stadig lige så følsom, som den var under finanskrisen. Der skal ikke mange faresignaler til, før den stiger.

Sådan får du mest for dit guld

Så hold øje med nyhederne og tjek de daglige tendenser på verdens børser. Hold også øje med de aktuelle guldpriser hos nogle af de store opkøbere. Bare du har fulgt med i et par uger, begynder du at få en fornemmelse af, hvordan markedet er skruet sammen.

guld pris

Er der således tale om noget, der kan tyde på en længerevarende krise, kan guldprisen sagtens stige flere dage i træk, mens kriser af lidt mere kortvarig karakter – som f.eks. en dårlig dag på verdens børser – sjældent holder guldprisen opadgående i mere end en dag eller to.

Så efter nogle uger vil du være i stand til at time dit guldsalg, så du kan høste den størst mulige gevinst.

Det er bare med at komme i gang

Generelt er vi dog på vej ud af efterdønningerne af finanskrisen. Så derfor skal der ikke megen bedring og optimisme for fremtiden til, for alverdens rigmænd begynder at spekulere på at sælge deres guldreserver, for at kunne investere i nye projekter. Det vil atter sende priserne på guld nedad.

Så du skal ikke vente for længe, før du høster gevinsten af dine private guldreserver.

Fradrag for firmajulegaver i 2015

Når du køber firmajulegaver bør du sætte dig ind i skatte reglerne. Så hverken dine medarbejdere eller dit firma får problemer.

Gaver der kan byttes til kontanter eller kontante beløb, uanset hvor flot der er pakket ind, er altid skattepligtige.

Systemet er dog også gavmildt, en medarbejder kan modtage gaver eller andre personalegoder for et beløb ikke overstigende 1.100 kroner per år. Arbejdsgiveren har pligt til at indberette kontant beløb eller gaver hvis værdi overstiger 1.100 kroner. Skattevæsenet har gjort dette meget nemt, for at spare tid og besværlige udregninger skal firmaerne bare lægge det samlede beløb oven i medarbejderens skattepligtige indkomst.

Skat er meget retfærdige, fordi medarbejderne skal betale skat af gaverne, kan firmaerne selvfølgelig trække det fulde beløb fra, så der ikke er dobbeltbeskatning

Hvis medarbejderen får ting som for eksempel chokolade vin eller 12 vinglas som har en samlet værdi på 800 kroner, og har fået andre gaver eller goder i løbet af året for 400 kroner, er det kun de 400 der er skattepligtige.

Med i de 1100 kroner som medarbejderen kan modtage skattefrit er firmajulegaver for højst 800 kroner.

Hvis en medarbejder har modtaget for mere end 1.100 kroner er hele beløbet skattepligtig, dog kan julegaven til 800 kroner holdes uden for regnskabet.

Og husk at gaver til mere end 1.100 kroner altid er skattepligtige.

Reglerne kan umiddelbart virke lidt svære at forstå, men for at lave et retfærdigt system bliver udregnings metoderne let kompliceret, og svære at forklare.

For at du kan være helt sikker på at hverken dine medarbejdere eller dit firma kommer til at lave fejl ved indberetning af skat for firmajulegaver 2015, så gør som mange andre der har svært ved at forstå systemet. Indberet hele beløbet for julegaver og andre gaver eller goder som du giver dine medarbejdere i årets løb.

Det kan umiddelbart virke lidt uretfærdigt, men dine medarbejder har jo ikke krav på at få en gave, så de burde være glade for det de får. Og du vil spare en masse tid i bogholderiet ved ikke at skulle prøve at finde ud af de indviklede regler.

Du kan faktisk se den mer indbetalte skat som dine medarbejder betaler, som deres julegave til systemet.

God ledelse er godt for budgettet!

Gode ledere skaber bedre resultater og det kan aflæses på bundlinien.
Vil du være i stand til at motivere og udfordre andre medarbejdere og ledere til bedre ledelse? Så er lederuddannelsen hos Mindjuice lige noget for dig!

Her lærer du at inspirere nuværende eller kommende medarbejdere ved at få et gennemgående indblik i coachingens forunderlige verden, der bygger på udvikling, udfordring og optimering af egne og andres evner til styrkelse af arbejdsmiljøet.

Bliv en mere inspirerende leder med Mindjuice lederuddannelsen

Coaching handler om at få det bedste frem i sig selv og andre. Som coach er du ikke kun ansvarlig for dine medarbejdere. Du er også kilde til deres motivation for arbejdet. Derfor er Mindjuice´s lederuddannelse et kursus, der kan styrke dine evner som leder og som medarbejder.

Der er tale om lederkusus på 5 weekend moduler over 5 måneders varighed, hvor du som leder, medarbejder eller ledig får mulighed for at optimere dine kommunikationsevner. Du får redskaber til at kunne coache i en organisatorisk kontekst, samt mulighed for ikke kun at styrke din arbejdsmæssige profil, men også udvikle dig personligt.

Med dette kursus i ledelse, får du kompetence og værktøjer til at optimere og effektivisere dit arbejdsmiljø – og dermed forbedre vilkårene for hele firmaet økonomi.
mindjuice lederuddannelse